Tuesday, April 19, 2011

Förra veckan var jag med om en förvirrande konversation. Min chef, min kollega och jag skulle ut och äta lunch på stan när följande utspelade sig:

Chefen: När jag var i Europa (läs Schweiz) förra veckan så såg jag så många som rökte, speciellt tjejer.
Jag: Jasså?
Chefen: Det måste vara en modegrej.
Jag: ?
Kollegan: Ja, det är en sådär dietgrej.
Jag: Va?!
Kollegan: Ja, Europeerna är inte lika feta som här...det är därför att dom röker. Ofta när människor slutar röka så går dom upp i vikt.
Jag (lätt upprörd): Men det är ju väl dokumenterat hur skadligt rökning är...och jag tror kappast att människor röker för att inte gå upp i vikt. Det har jag svårt att tro på.

Tyst i bilen.

Och en annan sak. Europa är inte ett land! Det är en kontinent med en massa länder i, alla med olika kulturer och språk. Detta sa jag förståss inte i bilen men ibland så blir jag förvånad över hur lite folk i Kanada vet om Europa. Eller rätta sagt så blir jag förvånad över vad folk tror sig veta. Tröttsamt värre.

Idag snöade det i Toronto. Skumt.

No comments:

Post a Comment