Sunday, September 18, 2011

Pulskoll

Om en månad är det dags för halvmara nummer två. Innan jag började denna omgången av löpträningen så köpte jag mig en Garmin Forerunner 350. Det är ett gps-tidtagarur med pulsmätare som alla "seriösa" löptränare har. Nu  får jag också vara med i det tuffa gänget. Det roligaste med klockan är att all data går att mata in i datorn efter löprundan och ut kommer det grafer och annan mätdata och det går ju en skolad ingenjör som jag igång på. Därför tänkte jag bjuda på en graf över min backträning.


 Först kommer lite uppvärming under de första tolv minuterna, tempot är konstant och pulsen går in i zon 3 vilket är 75% av min beräknade maxpuls. Sen springer jag upp och ner för samma backe nio gånger under vilken min puls pendlar mellan 75% - 85% av maxpuls i ett sågtandsliknande mönster under 30 minuter. Pust. Dubbelpust. Den sista svansen på kurvan är löpet tillbaka till startpunkten. Så kan en Torsdagskväll se ut för mig. Jag gör det av egen fri vilja och det känns fantastiskt. Mest efteråt dock :)

No comments:

Post a Comment