Wednesday, March 16, 2011

Kemofobia

Jag skrev ju tidigare om att jag skulle gå på en föreläsning med Joe Schwarcz som CIC annordnade. Föreläsningen handlade om naturvetenskaplig analfabetism, något som ständigt är aktuellt känns det som. Ta ordet 'kemikalier' till exempel som verkar väcka olust hos så många människor trots att det mesta runt omkring oss är uppbyggt av just kemikalier. Tandkrämstuben har en lång och oroväckande innehållsförteckning, schampoförpackningen likaså. Oj oj. Men om något kommer från naturen så är allt  i sin ordning verkar många tycka. Men ta ett äpple till exempel, få kanske känner till att det innehåller både aceton och formaldehyd (fast i extremt låga koncentrationer). Ibland kan det 'onaturliga' finnas i det mest naturliga. Det är inte varje dag jag är framför kameran men ibland händer det.
Ett glatt gäng med Joe i mitten.
Idag på lunchen var jag och en kollega ute och sprang 7,5 km på grusväg. Det blir ganska trist att springa på asfalt inne i Toronto hela tiden så det var skönt med lite omväxling. Och att få träningen avklarad under dagen så att kvällen är fri...till att glo på tv och skriva blogg. Just det, när jag åkte hem från labbet så åkte jag efter denna bilen. Det är lite svårt att se men det står "This truck was made with wrenches, not chop sticks" på en av dekalerna. Skönt att vara tillbaka i storstan och slippa se rasse-pyntade bilar som denna. 

Bonnlurk

No comments:

Post a Comment